גליונות
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את הסוציאליזם: חינוך ובידור בסרט המחזמר Heißer Sommer (גרמניה המזרחית, 1968)
מור גלר
גיליון 15 | חורף 2022 |
הדרך לחור בלבנה
אלעד וקסלר
גיליון 15 | חורף 2022 |
"'המלכה אסתר' של הרייך השלישי": לני ריפנשטאהל בעיתונות היהודית בשנות השלושים
יונתן קפלן
גיליון 15 | חורף 2022 |
היסטוריה חזותית של השואה: חשיבה מחודשת על אוצרוּת בעידן הדיגיטלי
נוגה שטיאסני וליטל הניג
גיליון 15 | חורף 2022 |
תקציר
ארכיון סינמטוגרפי
טוביאס אברכט-הרטמן
גיליון 15 | חורף 2022 |
מקור חדש להיסטוריה (הקמתו של הארכיון לסינמטוגרפיה היסטורית)
בולסלב מטושבסקי
גיליון 15 | חורף 2022 |
תרגום מצרפתית: יעל פרוינד
פריז, 25 במרץ 1898
אדוני,
נוסטלגיה היא כבר לא כלפי מה שהיה: נוסטלגיה ורטרו בסדרת ההיסטוריה החלופית האיש במצודה הרמה
איציק רוזן
נוסטלגיה היא כבר לא כלפי מה שהיה: נוסטלגיה ורטרו בסדרת ההיסטוריה החלופית האיש במצודה הרמה
גיליון 14 | אביב 2020 | עריכה: ד״ר הילה לביא
קרא עוד
האם ניתן לחוש רגשות נוסטלגיה וגעגוע כלפי עבר שלא התרחש באמת? מאמר זה מציע עיון בפרקטיקה של עיצוב נוסטלגי באמצעות אסתטיקת "רטרו" בסדרת הטלוויזיה האיש במצודה הרמה, שעלילתה מספקת גרסת מציאות חלופית לשנות השישים בארצות הברית, לאחר ניצחונן של גרמניה ויפן במלחמת העולם השנייה. המאמר בוחן כיצד מובנית גרסה מדומיינת של העבר, וכיצד פרקטיקות של זיכרון והיזכרות באות לידי ביטוי בסדרה. במאמרו מנתח רוזן את המושג נוסטלגיה על שלל תצורותיו ומופעיו.
באמצעות ניתוח תמות כמו זיכרון לאומי ואישי, אמצעים אודיו-ויזואליים לשכתוב העבר ומכשירים שאמורים לייצר בקרב הצופים תחושה של נוסטלגיה וגעגוע, מראה המחבר שהאיש במצודה הרמה מבטאת נוסטלגיה לעבר שלא התרחש – כלומר מדובר בנוסטלגיה מסוג חדש, מעין סימולקרה, חיקוי חסר מקור, של תחושות נוסטלגיה ביחס לעבר. במוקד הדיון עולה שאלת משמעותה וטיבה של נוסטלגיה חדשה זו.
כמו כן, כיצד ניתן להעריך תחושות נוסטלגיה כלפי תקופה שאנו חווים אך ורק דרך מוצר תרבותי פיקטיבי במהותו?
קראו פחות